Friday, January 21, 2011

7 Wali Melayu

Sheikh Haji Muhammad Said al Linggi
Tukku Paloh

7 Wali Melayu adalah 7 tokoh ulama yang terkenal pada awal abad-19...mereka adalah:

1:Habib Nuh (Singapura)
2:Tukku Paloh (Terengganu)
3:Tuan Tulis (Negeri Sembilan)
4:Syeikh Haji Muhammad Said Linggi (Negeri Sembilan)
5:Syeikh Muhammad Nur Kholidi (Terengganu)
6:Tuk Kenali (Kelantan)
7:Syeikh Hussein Kedah Al Banjari (Kedah)

Ulama yang terkenal adalah Habib Nuh kerana beliau adalah dari keturunan Rasulullah (SAW) dan Sheikh Haji Muhamma Said al Linggi kerana beliau penggerak tarekat Ahmadiah di Malaysia.Tuk Kenali juga terkenal di negeri Kelantan kerana beliau mempunyai firasat dan firasatnya terjadi.Contohnya:

Di kampung dimana Tuk Kenali mengajar,ada peristiwa di mana penduduk kampung gemar berlaga kerbau.Pada suatu hari,kerbau milik Tuk Deraman menang dalam pertandingan dan dihiasinya kerbaunya itu dengan pakaian.Tuk Kenali bertanya:

"Kenapa dipakaikan kerbau ini pakaian?".Tuk Deraman menjawab dengan nada menyindir "Kerbau ini panas?".Tuk Kenali menjawab "Biarkan ia PANAS."

Esoknya,rumah Tuk Deraman hangus termasuk kandang kerbaunya kerana rumahnya terbakar.

4 comments:

  1. Assalamualaikum tuan blog..maaf...gambar yg syeikh muhammad said tu bukan almarhum,itu anaknya tuan guru syeikh ahmad bin syeikh muhammad said linggi...bapa kepada mantan mufti tuan guru dato syeikh murtadza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maafkan saya...saya tersilap,saya keliru antara syeikh muhammad said dan sheikh ahmad..terima kasih kerana membetulkan saya.

      Delete
  2. adakah sesiape yg memiliki gambar syekh said al linggi?

    ReplyDelete