Saturday, January 22, 2011

Asal-usul Syiah


Syiah.Satu fahaman yang mementingkan dan mengagungkan Ahlul Bayt(Keluarga Rasulullah SAW) berbanding Rasulullah SAW.Negara terbesar berfahaman Syiah ialah Iran dan majoritinya di Iraq.Ramai yang kurang mengetahui asal-usul Syiah ini.Ceritanya begini.

Pada zaman Khalifah Ali bin Abi Thalib (sepupu+menantu Rasulullah)memerintah,ada seorang lelaki beragama dan bangsa Yahudi bernama Abdullah ibn Sabak menemui Saidina Ali (KWJ).Dia berkata pada Ali (KWJ):

"Wahai Ali,aku percaya bahawa kau ADALAH JELMAAN TUHAN!." Saidina Ali menafikan tohmahan Abdullah ibn Sabak ini lalu menyuruhnya bertaubat tetapi dia enggan.Setelah beberapa kali dia enggan bertaubat kerana menyebarkan ajaran yang menyimpang dari Islam.Lalu,Saidina Ali (KWJ) memerintahkan para pengawal untuk menangkap dan membunuh Abdullah ibn Sabak.

Abdullah ibn Sabak mengetahui tentang rancangan Saidina Ali untuk menangkapnya lalu dia lari dari ditangkap askar Ali.Abdullah ibn Sabak menyebarkan ajaran Syiah pada kaum muslimin yang mengatakan bahawa Saidina Ali itu TUHAN dan JELMAAN IMAM MAHDI.

Kini,ajaran Syiah yang menyimpang dari Islam iaitu Ahlus-Sunnah wal Jamaah yang berpegang teguh dengan Al Quran dan Sunnah merebak di negara-negara Islam seperti Iran,Iraq,Syria,Pakistan dan banyak-banyak lagi.Negara terbesar yang memegang teguh Syiah adalah Iran dan Iraq.

Dalam ajaran Syiah,mereka berkata bahawasanya ibadah haji hanya boleh dilakukan di Iraq iaitu Najaf (tempat makam Saidina Ali) dan Karbala (tempat Saidina Hussein anak Saidina Ali syahid).Ini membuktikan bahawa Syiah telah menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar.

Mereka mengatakan bahawa darah Ahlus-Sunnah wal Jamaah HALAL dibunuh.Mereka juga mengatakan bahawa Rasulullah (SAW) menyuruh berpengang pada Al Quran dan Ahlul Bayt.Sedangkan,Rasulullah (SAW) menyuruh umatnya berpegang pada Al Quran dan Hadis (Sunnah).

Mereka juga menyuruh pengikut2nya (Syiah) mengkafirkan dan mencela Saidina Abu Bakar,Umar,Aisyah,Uthman dan sahabat2 Rasulullah yang lainnya sedangkan Rasulullah (SAW) bersabda bahawa siapa yang mencela sahabat2nya akan dicela dan dilaknat Allah (SWT).

Ini hanya beberapa kisah tentang Syiah agar boleh dijadikan Iktibar dan pelajaran.Sesungguhnya,Ahlus-Sunnah wal Jamaah adalah kaum Muslimin yang sebenar yang mengikut Al Quran dan Hadis (Sunnah).Wallahu'alam.

2 comments:

  1. Iya ke sesat? http://kamilzuhairi.blogspot.com/2011/04/syiah-rafidhi-ustadz-ustadz-karangkraf.html

    ReplyDelete
  2. Sapa Abdullah Bin Saba?

    Allamah Murtadha Askari telah mengesan dan membuktikan bahawa cerita Abdullah ibn Saba' yang terdapat dalam versi sunni adalah bersumberkan dari Al-Tabari (w.310H/922M), Ibn Asakir (w571H/1175M), Ibn Abi Bakr (w741H/1340M) dan al-Dhahabi (w747H/1346M). Mereka ini sebenarnya telah mengambil cerita Abdullah ibn Saba' dari satu sumber iaitu Sayf ibn Umar dalam bukunya al-Futuh al-kabir wa al-riddah dan al-Jamal wal-masir Aishah wa Ali [Murtadha Askari, Abdullah ibn Saba' wa digar afsanehaye tarikhi, Tehran, 1360 H].
    Sayf adalah seorang penulis yang tidak dipercayai oleh kebanyakan penulis-penulis rijal seperti Yahya ibn Mu'in (w233/847H), Abu Dawud (w275H/888M), al-Nasai (w303H/915M), Ibn Abi Hatim (w327H/938M), Ibn al-Sukn (w353H/964M), Ibn Hibban (w354H/965M), al-Daraqutni (w385H/995M), al-Hakim (w405H/1014M), al-Firuzabadi (w817H/1414M), Ibn Hajar (w852H/1448M), al-Suyuti (w911H/1505M, dan al-Safi al-Din (w923H/1517M).

    ReplyDelete